I Strona główna I Wiadomości I Kultura I Sport I Pogoda I Turystyka I Narty I Kościół I

I Radio Alex I Głos Ameryki I Z peryskopu... I DH Zakopane I Telefony I Apteki I

Reklama I Ogłoszenia I Muzyka I Video I Archiwum I O Watrze I Leader +
Obchody Dnia Patrona Szkoły
Władysława hr. Zamoyskiego
w Zespole Szkół Hotelarsko Turystycznych w Zakopanem

(29.11.2008) Ewa Brzęk: "15 listopada z okazji 155 rocznicy urodzin Władysława hr. Zamoyskiego zorganizowano w naszej szkole uroczyste obchody Dnia Patrona Szkoły. Prelekcję, poświęconą życiu i działalności hrabiego Zamoyskiego wygłosił dr Jerzy Roszkowski, pracownik Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.
Następnie wystąpił szkolny zespół góralski, który śpiewem i tańcem oczarował zebraną publiczność. Kolejnym punktem programu był pokaz mody góralskiej, przy muzyce, tańcu i ciekawej prezentacji historii stroju regionalnego.
Po przerwie rozpoczął się finał ustny Szkolnego Konkursu Wiedzy o Zakopanem i Patronie Szkoły, zorganizowany przez bibliotekę szkolną, w którym startowali zwycięzcy pisemnych eliminacji. Do finału ustnego zakwalifikowało się 7 najlepszych uczniów, którzy odpowiadali na wylosowane zestawy pytań. Odpowiedzi uczniów oceniało jury w składzie: mgr Stanisław Zagata, mgr Ewa Brzęk i mgr Barbara Deskiewicz.
Najlepszą znajomością tematyki związanej z Zakopanem i Patronem Szkoły wykazali się uczniowie: Agnieszka Smajdor z klasy 2d TH – 1 miejsce, Agata Zubek z klasy 2d TH – 2 miejsce, Grzegorz Rączka z klasy 4 TE – 3 miejsce. Kolejne miejsca zajęli Anna Bukowska, Magdalena Galica, Małgorzata Waliczek, Stanisława Żółtek. Uczniowie byli bardzo dobrze przygotowani do konkursu i trafnie odpowiadali na pytania, przy licznie zgromadzonej publiczności. W trakcie Konkursu uczennice Małgosia Michniak i Renata Maciczak z klasy 2 Technikum Hotelarskiego przedstawiły zabawną inscenizację gawędy A. Pacha „ Jak w Zakopanem kolej budowali”. Główną nagrodą , ufundowaną przez klub im. Zamoyskiego była wycieczka do Kórnika dla 6-ciu laureatów. Wszyscy laureaci otrzymali również nagrody książkowe, ufundowane przez burmistrza miasta Zakopane, klub im. Wł. Zamoyskiego i księgarnię Granit.
Po Konkursie uczniowie z klasy 3 gastronomicznej zaprosili wszystkich na degustację potraw kuchni regionalnej, o których opowiedzieli również gwarą.
Warto zaznaczyć, iż aula szkolna była udekorowana nie tylko pięknymi zdjęciami i strojami góralskimi, ale również sztandarami z portretami Zamoyskiego, Chramca i Chałubińskiego, wypożyczonymi na tę okazję z Urzędu Miasta.
W imieniu organizatorów obchodów Dnia Patrona Szkoły i młodzieży serdecznie dziękuję wszystkim sponsorom za nagrody, a szczególnie klubowi im. Władysława Zamoyskiego w Zakopanem za ufundowanie wycieczki do Kórnika dla laureatów konkursu."

Wycieczka do Kórnika w dniach 20-21 listopada 2008 r.

Ewa Brzęk: "Klub im. Wł. Zamoyskiego ufundował wycieczkę do Kórnika dla 6-ciu laureatów Konkursu Wiedzy o Zakopanem i Patronie Szkoły Władysławie hr. Zamoyskim, który odbył się w auli ZSHT w dniu 15 listopada br.
Wyjechaliśmy bardzo wygodnym busem o 7.00 rano z Zakopanego. Wraz z nami podróżowała również pani Maria Mateja Torbiarz, przedstawicielka sponsora. Po drodze, we włoskiej restauracji zjedliśmy smaczny obiad, ufundowany przez sponsora. Po południu dotarliśmy do centrum Wrocławia i zwiedziliśmy Katedrę św. Jana Chrzciciela. Niestety w strugach deszczu spacerowaliśmy po wrocławskiej starówce i obiecaliśmy sobie wrócić tutaj raz jeszcze, aby podziwiać uroki Starego Miasta w nieco innej aurze.
Do Kórnika przyjechaliśmy późnym wieczorem. Tam już oczekiwano na naszą zakopiańską grupę. Po wspólnej kolacji, pełni wrażeń i trochę zmęczeni poszliśmy spać. Zakwaterowano nas w pięknych pokojach tuż obok zamku.
O godz. 9.00 rano już byliśmy na kórnickim zamku, zaproszeni do wytwornej sali na pyszne ciasto i kawę. Przywitał nas dr Mirosław Kwieciński, który opowiadał nam ciekawostki dotyczące hrabiego Zamoyskiego i zamku.
Po salach zamkowych oprowadzał nas jeden z pracowników naukowych Biblioteki Kórnickiej. Byliśmy jedyną grupą , mogliśmy więc poczuć się wyjątkowo uhonorowani. Słuchaliśmy ciekawych i niezwykłych opowieści, robiliśmy zdjęcia, podziwialiśmy oryginalne zamkowe wnętrza, pośród których wyróżniała się sala mauretańska i jadalnia. Szczególną uwagę zwróciliśmy nie tylko na stylowe meble, obrazy, zbiory rzemiosła artystycznego czy trofea myśliwskie. Wrażenie zrobiła na nas niezwykle ozdobna posadzka, położona w kolejnych salach zamku. Przed portretem owianej legendą Białej Damy zrobiliśmy sobie grupowe zdjęcie. Na zakończenie zwiedzania udaliśmy się do podziemi kościoła, gdzie znajduje się Krypta Zamoyskich.
Warto podkreślić, że Zamek kórnicki należy do elity zabytków-klasy „I”. Jest byłą rezydencją magnacką, ukształtowaną w stylu neogotyku romantycznego. Władysław Zamoyski wspólnie z matką Jadwigą oraz w porozumieniu z siostrą Marią utworzył fundację „Zakłady Kórnickie” i przekazał narodowi polskiemu dobra kórnickie ze wszystkimi zbiorami.
Cieszymy się, że dzięki sponsorowi mogliśmy zwiedzić miejsce, w którym w ostatnich latach swojego życia mieszkał Władysław Zamoyski. Chcielibyśmy jeszcze raz przyjechać do Kórnika na wiosnę, aby pospacerować po parku otaczającym zamek, wśród kwitnących drzew i krzewów."