PODHALAŃSKI SERWIS INFORMACYJNY Podhalański Serwis Informacyjny WATRA

Nowy Targ

Zaproszenia

Rola afiszu i reklamy na przestrzeni dziejów

Czwartek, 28 lutego 2013 r.
Autor: AKS

Rola afiszu i reklamy na przestrzeni dziejów28 lutego o godz. 18.00 Polskie Towarzystwo Historyczne oraz Towarzystwo Bursy Gimnazjalnej zapraszają na pierwszy w jubileuszowej, piątej już edycji otwartych wykładów cyklu „Wieczorne spotkania w Bursie Gimnazjalnej z historią, kulturą i tradycją w tle".


Jego gościem będzie mgr Magdalena Dyląg, która wygłosi połączony z prezentacją multimedialną wykład zatytułowany „Rola afiszu i reklamy na przestrzeni dziejów”. Odczytowi towarzyszyć będzie wystawa czasowa pt. „Lenin wiecznie żywy … plakaty propagandowe w PRL-u”.

Na ekspozycji zaprezentowane zostaną plakaty propagandowe, księgi pamiątkowe, zdjęcia i dokumenty ze zbiorów Muzeum Regionalnego Ziemi Limanowskiej. Wszystkie eksponaty pochodzą z kolekcji nieistniejącego dziś Muzeum Lenina w Poroninie. Będzie to zatem niepowtarzalna okazja, by  zobaczyć najstarsze księgi pamiątkowe z wpisami szeregu ówczesnych komunistycznych dygnitarzy czy albumy wykonywane przez młodzież na konkursy organizowane przez placówkę. 

Wystawa będzie dostępna dla wszystkich zainteresowanych w godz. 9.00-16.00, po wcześniejszym umówieniu w siedzibie PTH i Towarzystwa Bursy Gimnazjalnej, lub telefonicznie pod tel. 502 418 742. Serdecznie zapraszamy.

 

* * *

Mgr Magdalena Dyląg, historyk i archiwista. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Od 2011  r. prezeską  Oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego w Limanowej. Autorka kilku publikacji popularno-naukowych oraz historycznych wystaw czasowych. Jedna z nich pt. „Szlak bojowy Samodzielnej Brygady StrzelcówKarpackichi 3 DywizjiStrzelcówKarpackichw relacjach i obiektywieLimanowian”  prezentowana była w 2012 r. w Nowym Targu.

 

* * *

Podczas swojego wystąpienia autorka przedstawi rolę reklamy w historii ludzkości, a zwłaszcza jej związki z handlem oraz funkcję propagandową. Na przestrzeni dziejów pojawiały się różne formy reklam m.in. słowne (nawoływanie), graficzne (symbol, obrazek). W epoce nowożytnej na popularność reklamy pisanej wpłynęło pojawienie się druku, a zwłaszcza rozprzestrzenianie się prasy i ulotek. Od XIX w. jedną z form przekazu reklamy stał się plakat, a w następnym stuleciu wykorzystywano w tym celu środki masowego przekazu tj. radio, telewizję i Internet.

Jedną z najpowszechniejszych form reklamy w historii jest plakat. W II połowie XIX wieku modernistyczne szkoły uczyniły z afiszy przedmiot sztuki. Ich twórcy korzystali z nowoczesnych tendencji, jak surrealizm, art-deco, pop-art. Początkowo sztuka reklamowa w Polsce była pod wpływem trendów zachodnioeuropejskich, zwłaszcza francuskich. Jednak szybko polscy graficy i artyści zaczęli sięgać do rodzimych wzorców. W latach 40-tych XX w. powstała Polska Szkoła Plakatu.

Plakat ma różnorodne oddziaływanie na społeczeństwo. Pełni funkcję utylitarną, estetyczną, promocyjną, dydaktyczną, jak również propagandową. Ta ostatnia rola plakatu rozwijała się w Polsce szczególnie intensywnie w II połowie XX wieku w okresie PRL. 

Projekt wykładów dofinansowany jest przez Urząd Miasta Nowego Targu

Zobacz w naszym sklepie:
  • Ludowe etui na tablet IIILudowe etui na tablet IIILudowe etui z czarnego filcu zapinane na rzep, kolorowy haft maszynowy. Etui nadaje się do przechowywania np. tabletu. Wymiary: szerokość 21 cm, długość 31 cm.
    60 zł
  • Torebka filcowa XITorebka filcowa XITorebka filcowa z haftowanym ludowym motywem (haft maszynowy). Zamykana na zamek błyskawiczny. Środek z czarnej podszewki, z kieszenią boczną i smyczą. UWAGA -...
    160 zł
  • Opera góralska „Naski Świat”Opera góralska „Naski Świat”Opera góralska „Naski Świat” wg libretta Franciszka Łojasa Kośli doczekała się swojej wersji filmowej (1 godz. 33 min.). Produkcja trwała prawie rok. Na...
    35 zł

Powered by WEBIMPRESS
Podhalański Serwis Informacyjny "Watra" czeka na informacje od Internautów. Mogą to być teksty, reportaże, czy foto-relacje.
Czekamy również na zaproszenia dotyczące zbliżających się wydarzeń społecznych, kulturalnych, politycznych.
Jeżeli tylko dysponować będziemy czasem wyślemy tam naszego reportera.

Kontakt: kontakt@watra.pl, tel. (+48) 606 151 137

Powielanie, kopiowanie oraz rozpowszechnianie w jakikolwiek sposób materiałów zawartych w Podhalańskim Serwisie Informacyjnym WATRA bez zgody właściciela jest zabronione.