PODHALAŃSKI SERWIS INFORMACYJNY Podhalański Serwis Informacyjny WATRA

Wiadomości

Koncepcja odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Trstena

Piątek, 26 lutego 2010 r.
Autor: Biuro Senatorskie Tadeusza Skorupy

Koncepcja odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – TrstenaW ostatnim czasie senator Tadeusz Skorupa zwrócił się do samorządowców polskich i słowackich o rozważenie możliwości odbudowy linii kolejowej Nowy Targ - Trstena przez Podczerwone i Sucha Horę. Jest to sprawa strategiczna z punktu widzenia europejskiego tranzytu przez Polskę i Słowację, rozwoju turystyki polsko-słowackiej na polsko-słowackim Podtatrzu.


Oczywiście dodać należy, że brak tej inwestycji może zasadniczo ograniczyć pozyskiwanie środków unijnych na rozwój małopolskiej komunikacji kolejowej oraz na przykład przebudowę obiektów stacji PKP Nowy Targ i stacji znajdujących się na tej trasie, co podkreślają eksperci z obu krajów. I co najważniejsze jest to potrzeba, którą popierają politycy obu krajów. Jak ocenia senator,  już dawno nie było tak dobrej atmosfery dla tej inwestycji.
Senator zwrócił się z prośbą do Dyrektora PKP PLK Oddział w Krakowie mgr inż. Włodzimierza Żmudy o wstępne oszacowanie kosztów inwestycji. W odpowiedzi wskazano, że inwestycja po polskiej stronie wyniesie ok. 150 mln zł (bez sieci trakcyjnej) – odbudowa podtorza, nawierzchni torowej, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Kwota nie uwzględnia kosztów: gruntów, odszkodowań za nieruchomości kolidujące z przebiegiem linii kolejowej, budowy dróg równoległych do linii kolejowej w celu ograniczenia ilości przejazdów w poziomie szyn przez tory kolejowe. Nasyp kolejowy p polskiej stronie ma ok. 20 km długości. Istnieje możliwość sfinansowania tej inwestycji w 85% przez Unię Europejską.
Na całej długości nasypu kolejowego znajduje się tłuczeń, którego ilość i wartość przewyższa koszt budowy ścieżki rowerowej. Wartość istniejącego nasypu i zawartości tłucznia na nasypie szacowana jest w przybliżeniu na ¼ inwestycji odbudowy szlaku kolejowego. Niewykorzystanie wartości nasypu i tłucznia byłoby marnotrawieniem majątku publicznego.
W związku z prowadzonymi pracami projektowymi ścieżki rowerowej po nasypie kolejowym senator Tadeusz Skorupa zwrócił się do samorządów i instytucji o analizę i możliwość przeprowadzenia tej ścieżki istniejącymi drogami polnymi wzdłuż toru kolejowego, także innymi drogami poprzez pola i obok lasów, co w znacznym stopniu obniżyłoby koszty budowy ścieżki rowerowej i uatrakcyjnienie jej przebiegu.
Ścieżka rowerowa wzdłuż drogi wojewódzkiej nie jest dobrym pomysłem, gdyż rowerzyści będą zmuszeni do wdychania spalin wydzielanych z przejeżdżających tuż obok samochodów i używania stoperów chroniących słuch przed hałasem, zamiast jadąc odpoczywać, delektując się przyrodą i oddychając świeżym powietrzem – podkreśla senator.
Kolejnym aspektem przemawiającym za zmianami przebiegu szlaku rowerowego jest też wysoki nasyp i mogłoby zaistnieć niebezpieczeństwo częstych wypadków, stoczenia się rowerzystów ze skarpy. Budowa szlaku rowerowego po nasypie wiązałaby się z dodatkową budową barierek ochronnych (odbojnic) zabezpieczających przed ewentualnymi wypadkami i zwiększeniem dodatkowych kosztów budowy ścieżki rowerowej.
Powyższe postulaty są zgodne z wynikami studiów prowadzonych na ten temat przez pracowników Politechniki Krakowskiej. Senator nadmienia, że mocno zaangażowana w ten projekt Rada Naukowa Związku Podhalan powyższe postulaty poparła jednogłośnie.
Podczas 39. posiedzenia Senatu RP, 18 lutego 2010 r. senator Tadeusz Skorupa skierował do ministra infrastruktury oświadczenie senatorskie w sprawie odbudowania linii kolejowej Nowy Targ – Trstena.
W piątek 19 lutego w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie podsekretarza stanu ds. transportu kolejowego Juliusza Engelhardta m.in. z przedstawicielami Senatu RP senatorami Tadeuszem Skorupą i Stanisławem Kogutem oraz przedstawicielami firm, które wyraziły chęć przystąpienia do realizacji koncepcji odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Trstena. Kanadyjska firma SNC – LAVALIN International wyraziła chęć realizacji tej koncepcji, a Fundacja Komunalna zabezpieczenie środków na ten cel.
Pojawiło się ważne pytanie czy w planach zagospodarowania przestrzennego poszczególnych samorządów jest aktualnie możliwość odbudowy linii kolejowej ewentualnie ile czasu zabrałaby zmiana zapisu w planie zagospodarowania przestrzennego o możliwości odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Trstena.
Dalsze działania w kwestii odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Trstena mogą być prowadzone przy udziale przedstawicieli samorządów lokalnych, których
ta inwestycja dotyczy.
Na temat odbudowy linii kolejowej Nowy Targ – Trstena pozytywnie wypowiedzieli się także przedstawiciele Politechniki Krakowskiej w „Opinii o celowości odtworzenia linii kolejowej na trasie Nowy Targ – Sucha Hora – Trstena jako elementu podtatrzańskiego węzła transportu szynowego”.

Opinia Politechnika Krakowska.pdf

Zobacz w naszym sklepie:
  • Korale folkowe IKorale folkowe IKorale folkowe wykonane z zielonego tybetu i żółtej włóczki. Zawiązywane. Długość całości 106 cm.
    70 zł
  • Magnes Folk na lodówkę IMagnes Folk na lodówkę IMagnes Folk łączy ze sobą motywy polskiej sztuki ludowej z motywami z regionu Podhala. Świetnie nadaje się na lodówkę. Jest doskonałą pamiątką z Zakopanego...
    7 zł
  • KamizelkaKamizelkaKamizelka dla małego dziecka (4-5 letnie) z cienkiego sukna, z haftowanymi motywami ludowymi, w kolorze kremowym. Długość ok. 33 cm. Szerokość ok. 31 cm.
    80 zł

Powered by WEBIMPRESS
Podhalański Serwis Informacyjny "Watra" czeka na informacje od Internautów. Mogą to być teksty, reportaże, czy foto-relacje.
Czekamy również na zaproszenia dotyczące zbliżających się wydarzeń społecznych, kulturalnych, politycznych.
Jeżeli tylko dysponować będziemy czasem wyślemy tam naszego reportera.

Kontakt: kontakt@watra.pl, tel. (+48) 606 151 137

Powielanie, kopiowanie oraz rozpowszechnianie w jakikolwiek sposób materiałów zawartych w Podhalańskim Serwisie Informacyjnym WATRA bez zgody właściciela jest zabronione.