PODHALAŃSKI SERWIS INFORMACYJNY Podhalański Serwis Informacyjny WATRA
« Wrzesień 2010 123456789101112131415161718192021222324252627282930 »

Zakopane

Rozmaitości

Milka chroni symbole Tatr

Środa, 15 września 2010 r.
Autor: AKS

Milka chroni symbole TatrMilka i eksperci z Tatrzańskiego Parku Narodowego rozpoczynają kolejny etap akcji „Milka. Razem dla Tatr”. Po uzgodnieniu i opracowaniu szczegółowych planów działań ochronnych, badawczych i edukacyjnych, którymi zostaną objęte trzy zwycięskie symbole tatrzańskiej przyrody, nadszedł czas na ich realizację.


- Głównymi beneficjentami finansowanych przez markę Milka działań są wybrane w wyniku głosowania internautów zwierzęta: niedźwiedź, świstak i kozica. Między te trzy symbole polskich Tatr podzielona została kwota 1 mln zł – na działania ochronne dla niedźwiedzia przypadnie 500 tys. zł, dla świstaka – 300 tys. zł, a dla kozicy – 200 tys. zł. – powiedziała Agnieszka Kępińska, rzecznik prasowy Kraft Foods Polska S.A.

W jaki sposób Milka i TPN będą chronić zwycięskie symbole?

- Jeśli chodzi o zwierzęta, to nasze działania mają charakter tzw. ochrony biernej. Oznacza to, że nie ingerujemy bezpośrednio w przebieg naturalnych procesów. Zwierzęta są częścią przyrody i same muszą sobie poradzić z siłami natury. Ale muszą mieć do tego odpowiednie warunki – spokój i przestrzeń do życia – tłumaczy dr Paweł Skawiński, dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Ochrona bierna polega głównie na obserwacji, czyli monitorowaniu liczebności oraz stanu zdrowotnego zwierząt. Obserwacje to również bardzo ważne narzędzie w walce z kłusownictwem. Dlatego niezbędnym elementem wyposażenia w codziennej pracy pracowników TPN jest sprzęt optyczny. Lornetki i lunety wysokiej jakości, zakupione ze środków przekazanych przez Milkę, pozwolą na dostrzeżenie detali bez konieczności niepokojenia zwierząt. Umożliwią też prowadzenie obserwacji w terenie trudno dostępnym lub w warunkach ograniczonej widoczności.

Równie ważnym dla TPN nabytkiem są aparaty fotograficzne najnowszej generacji wyposażone w czujnik, który pod wpływem ruchu nagrywa krótki film lub robi zdjęcie. Pozwolą one na zrobienie filmu czy zdjęcia także w nocy, bez konieczności używania lampy błyskowej, a co za tym idzie – bez płoszenia zwierząt.
W obserwacji zwierząt wybranych przez internautów pomogą też noktowizory i kamery termowizyjne. Będą one także wykorzystywane, by skuteczniej zapobiegać zbliżaniu się niedźwiedzi do ludzi. W tym samym celu zaplanowano również zakup ogrodzeń elektrycznych. Urządzenia używane do tej pory przez TPN są już mocno wysłużone i nie zawsze zdają egzamin. Zniechęcanie niedźwiedzi do podchodzenia do zabudowań ma zapobiegać przyzwyczajaniu ich do zdobywania pożywienia pozostawionego przez ludzi i zapewnić turystom ochronę przed potencjalnym niebezpieczeństwem.

TPN zamierza także wzmocnić monitoring na odcinkach dróg Łysa Polana – Palenica, Palenica – Włosienica, Włosienica – Morskie Oko, gdzie wzmożony ruch samochodowy (auta zaparkowane na poboczach, nocne „rajdy”) stanowi jedną z barier dla migrujących niedźwiedzi. W tym celu zostaną kupione urządzenia, które pozwolą na automatyczne liczenie pojazdów. Jeśli okaże się, że liczba samochodów wjeżdżających w ciągu dnia różni się od liczby wydanych zezwoleń lub że zwierzęta są niepotrzebnie niepokojone w nocy, TPN wprowadzi skuteczniejsze metody zarządzania ruchem na tych drogach.

Środki przekazane przez Milkę pozwolą również sfinansować przeprowadzenie badań genetycznych niedźwiedzi. Badania pomogą m.in. dokładnie oszacować liczebność tych zwierząt w polskich Tatrach.

W ramach działań edukacyjnych sfinansowanych przez Milkę zostanie wznowiona bestsellerowa książka „On, czyli prawie wszystko o tatrzańskim niedźwiedziu” autorstwa Tomasza Zwijacza Kozicy i Filipa Zięby. Powstaną także krótkie filmy o każdym z trzech zwycięskich symboli, opowiadające o największych zagrożeniach dla ich egzystencji. Filmy będą emitowane na zakupionych w ramach akcji „Milka. Razem dla Tatr” panelach LCD, zlokalizowanych w uczęszczanych przez turystów miejscach. Na nich również pokazywany będzie aktualny obraz znad Morskiego Oka, prognoza pogody i komunikaty o warunkach na szlakach turystycznych. Umożliwi to turystom racjonalny wybór tras górskich wycieczek oraz przypomni najważniejsze zasady odpowiedzialnej turystyki w Tatrach.

- Dzięki wsparciu finansowemu Milki będziemy prowadzić stały monitoring ruchu turystycznego w pobliżu miejsc występowania świstaków i kozic. Umożliwi to ocenę natężenia ruchu i jego wpływu na zachowania zwierząt. Urządzenia zostaną wyposażone w modem GSM służący do automatycznego przesyłu danych na serwer. Informacja dotrze do nas niemal natychmiast, dzięki czemu nasze działania będą bardziej skuteczne. Liczymy także, że dzięki kamerom z możliwością przesyłu obrazu będziemy mogli monitorować nory świstaków i transmitować obraz z nich na panelach LCD i na stronie internetowej TPN, co pomoże lepiej chronić świstaki przed kłusownikami – mówi Filip Zięba, specjalista ds. ochrony fauny w Tatrzańskim Parku Narodowym.
Z uwagi na zbliżającą się zimę i sezon narciarski, TPN rozważa także zbadanie wpływu turystyki narciarskiej na tatrzańską faunę.

O akcji „Milka. Razem dla Tatr”

Pierwszy etap akcji społecznej „Milka. Razem dla Tatr” rozpoczął się w maju 2010 r. i trwał osiem tygodni. W tym czasie eksperci z Tatrzańskiego Parku Narodowego oraz ambasadorzy akcji w programie Dzień Dobry TVN i w „Gazecie Wyborczej” edukowali, zachęcali do zaangażowania w akcję i oddawania głosów na wybrane przez Milkę i TPN symbole Tatr.

- Oddźwięk społeczny naszej akcji był bardzo pozytywny, a zaangażowanie głosujących przerosło nasze oczekiwania. Polacy udowodnili, że są wrażliwi na sprawy związane z ochroną przyrody, a Tatry zajmują w ich sercach szczególne miejsce. Stronę www.razemdlatatr.pl, gdzie można było głosować na symbole odwiedzono blisko 3 miliony razy. Pół miliona internatów oddało blisko 600 tys. głosów. Idea akcji, sposób komunikacji, ale przede wszystkim i jej walory edukacyjne spotkały się nie tylko z uznaniem konsumentów, ale i Ministerstwa Środowiska. To tym bardziej motywuje, aby kontynuować komunikację w zakresie działań ochronnych, jakie zaczynamy realizować – zaznacza Agnieszka Kępińska.

Działania edukacyjne wspierała niestandardowa kampania reklamowa, zachęcająca do poznania przyrody Tatr i głosowania na ulubione symbole.

- Aby skutecznie chronić przyrodę, najpierw trzeba było uświadomić społeczeństwu wartość tatrzańskich symboli. I to już w dużej mierze zostało osiągnięte. Korzyść, która już jest odczuwalna, to wzrost szacunku dla całych Tatr, nie tylko symboli promowanych w ramach akcji. Dzięki wsparciu finansowemu, jakie TPN otrzyma od Milki, działania ochronne będą jeszcze bardziej skuteczne – mówi Paweł Skawiński.

Głosowanie na symbole Tatr, które otrzymały wsparcie finansowe Milki – 1 mln złotych, zakończyło się 21 czerwca br. Uczestnicy akcji zdecydowali, że programem ochronnym powinny zostać objęte tatrzańskie niedźwiedzie, świstaki i kozice.

Informacje o postępach i realizacji działań ochronnych prowadzonych w ramach akcji „Milka. Razem dla Tatr” można znaleźć na stronach: http://www.facebook.com/Milka.Razem.dla.Tatr oraz www.tpn.pl.

O Kraft Foods Polska S.A.

W Polsce firma obecna jest od 1992 roku. W jej portfolio znajdują się kawy: Carte Noire, Jacobs i Maxwell House, czekolady: Côte d’Or, Milka, Alpen Gold, wafelki Prince Polo, batony 3BIT oraz ciastka: TUC, LU GO, LU Petitki i Petitki Lubisie, Pieguski, Złotokłose, Pierniczki Alpejskie i Delicje. Firma Kraft Foods Polska S.A. jest liderem na rynku kawy i ciastek w Polsce, zajmując jednocześnie wiodącą pozycję na rynku wyrobów czekoladowych.

Zobacz w naszym sklepie:
  • Okładka na zeszyt IIIOkładka na zeszyt IIILudowe okładka na zeszyt (A5) z jasno szarego filcu zapinana na guzik, kolorowy haft maszynowy. W komplecie zeszyt w kratkę 96 stron. Wymiary: szerokość 15 cm...
    30 zł
  • Ludowe etui na tablet IVLudowe etui na tablet IVLudowe etui z szarego filcu zapinane na rzep, kolorowy haft maszynowy. Etui nadaje się do przechowywania np. tabletu. Wymiary: szerokość 21 cm, długość 31 cm.
    60 zł
  • Grafika Folk w ramce IIGrafika Folk w ramce IIGrafika Folk to autorska, oryginalna czarno-biała grafika w stylu ludowym. Autorski wzór zainspirowany polską sztuką ludową oraz motywami z regionu Podhala...
    55 zł

Powered by WEBIMPRESS
Podhalański Serwis Informacyjny "Watra" czeka na informacje od Internautów. Mogą to być teksty, reportaże, czy foto-relacje.
Czekamy również na zaproszenia dotyczące zbliżających się wydarzeń społecznych, kulturalnych, politycznych.
Jeżeli tylko dysponować będziemy czasem wyślemy tam naszego reportera.

Kontakt: kontakt@watra.pl, tel. (+48) 606 151 137

Powielanie, kopiowanie oraz rozpowszechnianie w jakikolwiek sposób materiałów zawartych w Podhalańskim Serwisie Informacyjnym WATRA bez zgody właściciela jest zabronione.