Zakopane
Zaproszenia
Patronat medialny WATRA
Wystawa "Trenowanie fantazji. Pomniki Władysława Hasiora"
Autor: Muzeum Tatrzańskie
Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem zaprasza na otwarcie wystawy "Trenowanie fantazji. Pomniki Władysława Hasiora" w Galerii Władysława Hasiora przy ul. Jagiellońskiej 18b w Zakopanem w piątek 19 kwietnia o godzinie 18.00.
TRENOWANIE FANTAZJI. POMNIKI WŁADYSŁAWA HASIORA
20 kwietnia -21 lipca 2013
Galeria Władysława Hasiora
Zakopane, ul. Jagiellońska 18b
Wystawa TRENOWANIE FANTAZJI. POMNIKI WŁADYSŁAWA HASIORA w Galerii Władysława Hasiora to prezentacja szkiców, modeli oraz fotografii pomników projektowanych przez tego artystę. Jak pisał W. Hasior: Pomnik ma za zadanie coś upamiętniać – postać, wydarzenia, określone idee. (…) Pomnik powinien być taki, żeby nie był potrzebny żaden podpis czy wyjaśnienie.
Władysław Hasior (1928-1999) należał do najważniejszych polskich twórców II połowy XX wieku. Dzięki licznym publikacjom i filmom w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego stulecia stał się swego rodzaju celebrytą sztuki. Publiczność z wielkimi emocjami przyjmowała jego kolejne wystawy zaskakujących i niepokojących asamblaży czy też płomienne pokazy efemeryczne.
On sam zaś z wyjątkową uwagą podchodził do rzeźby pomnikowej, gdyż funkcjonuje ona w przestrzeni społecznej i tym samym ma wyjątkową siłę oddziaływania.
Pierwsze zlecenie na pomnik Władysław Hasior otrzymał już pod koniec lat pięćdziesiątych XX wieku. Wówczas wraz ze swoimi uczniami wykonał rzeźbę Ratownikom Górskim (1959). Wkrótce przyszły kolejne zamówienia, które zaowocowały pomnikami Rozstrzelanym Partyzantom w Kuźnicach (1962-64), Tym, co walczyli o utrwalenie władzy ludowej na Podhalu na Snozce (1966), czy też słynnymi Płomiennymi Ptakami w Szczecinie (1976), Ptakami-Orłami Bojowymi w Koszalinie (1979) oraz Rydwanem Szwedzkim w Södertälje (1972).
Na wystawie prezentowane są także projekty i modele obiektów, które nigdy nie doczekały się realizacji np. Rozstrzelanym w Mławie, Żarliwe Sztandary w Elblągu, czy też słynne pomniki ze szkła.
Zdaniem artysty pomnik miał „ucieleśniać” temat, czy też ideę. Od tego co miał przedstawiać zależała jego forma i materia, z której miał zostać wykonany. Hasior eksperymentował z odlewami z ziemi, szkłem, metalem i ogniem, nie z powodu fascynacji techniką czy tworzywem, ale po to, żeby jak najdobitniej przekazać sens, który miał zostać zamknięty w pomniku, ponieważ: Pomnik to nie tylko forma organizacji przestrzeni. Organizuje on dusze ludzkie i to jest właśnie jego naczelna funkcja. (W. Hasior)
Julita Dembowska
- Naszyjnik "Kolorowe pastylki"Naszyjnik z kolorowych howlitów / pastylki / oraz szklanych kwiatków i przekładek. Obwód 50,5 cm 65 zł
- 9 SIYŁ - „NOWYJ WIESNY PRZYSEŁ CAS” - album dwupłytowy„NOWYJ WIESNY PRZYSEŁ CAS” to drugi album zespołu składający się również z dwóch płyt. Pierwsza płyta to tradycyjne melodie podhalańskie. Na drugiej płycie prezentujemy...50 zł
- Słownik biograficzny "Podhalanie" tom IILudzie kultury i sportu, dziennikarze, duchowni i samorządowcy - kilkaset osób znalazło się w tomie II Słownika biograficznego "Podhalanie". Słownik biograficzny...70 zł