PODHALAŃSKI SERWIS INFORMACYJNY Podhalański Serwis Informacyjny WATRA
« 2023 StyczeńLutyMarzecKwiecieńMajCzerwiecLipiecSierpieńWrzesieńPaździernikListopadGrudzień

Bajkowy Kasprowy

Poniedziałek, 7 stycznia 2019 r.   Autor: Piotr Korczak

Bajkowy KasprowyBajkowe widoki można dzisiaj było zobaczyć na Kasprowym Wierchu. W górach obowiązuje czwarty stopień zagrożenia lawinowego i zdecydowanie odradzane są wędrówki w wyższe partie gór. Na Kasprowy można dziś było wyjechać koleją linową, aby zapierające dech w piersiach widoki można było podziwiać tyko z tarasu. czytaj więcej

Nowe „Tatry”. Góry, wolność i niepodległość

Środa, 7 listopada 2018 r.   Autor: Zespół Komunikacji i Wydawnictw TPN

Nowe „Tatry”. Góry, wolność i niepodległośćW Zakopanem już od dziesięciu dni rządzili samodzielnie Polacy, kiedy w Warszawie Józef Piłsudski 11 listopada 1918 r. przejmował władzę od powołanej przez Niemców Rady Regencyjnej. Temat numeru jesiennych „Tatr” związany jest ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości. Piszemy o Drużynach Podhalańskich, czyli o kadrach przyszłej polskiej armii, werbowanych wśród ochotników górali jeszcze przed wybuchem pierwszej wojny światowej. Obszerny tekst poświęcamy Rzeczpospolitej Zakopiańskiej, czyli quasi-państewku, które pod rządami prezydenta-pisarza Stefana Żeromskiego działało od 31 października do 16 listopada 1918 r. Jest też rzut oka na wydarzenia po południowej stronie Tatr – artykuł o podjętej przez miejscowych Niemców próbie utworzenia Republiki Spiskiej ze stolicą w Kieżmarku. czytaj więcej

TPN walczy ze śmieciami na górskich szlakach

Środa, 12 września 2018 r.   Autor: Zespół Komunikacji i Wydawnictw TPN

TPN walczy ze śmieciami na górskich szlakachTatrzański Park Narodowy rusza z nową kampanią na rzecz środowiska. Akcja Śmieci to temat podniosły – bez śmieci, bez śladu, bez wahania ma zwracać uwagę na problem zanieczyszczania Tatr oraz edukować, motywować i inspirować do zmiany postawy oraz odpowiedzialnej turystyki, w tym na przykład ploggingu, czyli rekreacyjnego biegania i zbierania śmieci. Podstawowym założeniem akcji jest budowanie świadomości na temat ochrony środowiska i zwrócenie uwagi na problem zanieczyszczania Tatr, a także odpowiedzialnego traktowania swojego otoczenia. Akcja rozpoczęła się na początku września. We wszystkich punktach wejścia do TPN każdy turysta ma możliwość odebrania pakietu dostarczonego przez partnera akcji, markę Jan Niezbędny, w którego skład wchodzą rękawice oraz worki na śmieci Eko Natura ze specjalnym dodatkiem d2w, dzięki któremu ich proces degradacji rozpoczyna się już po 18-24 miesiącach. Celem kampanii jest zachęta do zbierania pojedynczych śmieci pozostawionych na górskich szlakach. czytaj więcej

Środa, 29 sierpnia 2018 r.   Autor: Maciej Bętkowski

Chodzimy po górach i zdobywamy Górską Odznakę Turystyczną PTTKW niedzielę 19 sierpnia odbyła się kolejna bezpłatna wycieczka dla turystów indywidualnych, w ramach akcji „Chodzimy po górach i zdobywamy Górską Odznakę Turystyczną PTTK”. Wycieczki organizowane są przez Oddział Tatrzański PTTK i Koło Przewodników Tatrzańskich PTTK im. Klimka Bachledy w Zakopanem. W wycieczce wzięło udział 12 osób z Warszawy, Krakowa, Katowic, Białegostoku, Częstochowy, Zakopanego, Chochołowa i Kościeliska. czytaj więcej

Poniedziałek, 9 lipca 2018 r.   Autor: Maciej Bętkowski

Chodzimy po górach i zdobywamy Górską Odznakę Turystyczną PTTKW niedzielę 8.07.2018 r. rozpoczęliśmy, już po raz szósty, tegoroczną akcję bezpłatnych wycieczek z przewodnikiem tatrzańskim dla turystów indywidualnych „Chodzimy po górach i zdobywamy Górską Odznakę Turystyczną PTTK”. Wycieczki organizowane są przez Oddział Tatrzański PTTK i Koło Przewodników Tatrzańskich PTTK im. Klimka Bachledy w Zakopanem. W wycieczce wzięło udział 16 osób z Warszawy, Krakowa, Łodzi, Zakopanego, Chochołowa i Kościeliska. czytaj więcej

Piątek, 14 lipca 2017 r.   Autor: Maciej Bętkowski

Chodzimy po górach i zdobywamy Górską Odznakę Turystyczną PTTKW niedzielę 9 lipca Oddział Tatrzański PTTK i Koło Przewodników Tatrzańskich im. Klimka Bachledy PTTK w Zakopanem zorganizowały trzecią w tym roku, bezpłatną wycieczkę w ramach akcji „Chodzimy po górach i zdobywamy Górską Odznakę Turystyczną PTTK”. W wycieczce wzięło udział 15 osób z Zakopanego, Warszawy, Krakowa, Chochołowa, Lipnicy Wielkiej, Rokicin Podhalańskich i Kościeliska. Po kilku deszczowych dniach, w niedzielę mieliśmy bardzo ładną, słoneczną pogodę, więc przyjemnie nam się wędrowało z Kir Doliną Kościeliską, podziwiając piękno tej najpiękniejszej doliny Tatr Zachodnich. czytaj więcej

„Chodzimy po górach i zdobywamy Górską Odznakę Turystyczną PTTK”

Środa, 5 lipca 2017 r.   Autor: Maciej Bętkowski

„Chodzimy po górach i zdobywamy Górską Odznakę Turystyczną PTTK”W czerwcu rozpoczęliśmy cykl bezpłatnych wycieczek organizowanych przez Oddział Tatrzański PTTK i Koło Przewodników Tatrzańskich PTTK im. Klimka Bachledy w Zakopanem, w ramach akcji „Chodzimy po górach i zdobywamy Górską Odznakę Turystyczną PTTK”. W sobotę padał duży deszcz a w niedzielę była taka mgła, że gór nie było widać i prawdopodobnie dlatego na wycieczkę przyszły tylko dwie turystki; z Leśnicy i Radzymina. czytaj więcej

TPN: Wiosenne liczenie kozic za nami

Środa, 5 lipca 2017 r.   Autor: Zespół Komunikacji i Wydawnictw TPN

TPN: Wiosenne liczenie kozic za namiTegoroczne wiosenne liczenie odbyło się 20 czerwca. Pogoda dopisała zarówno po północnej, jak i południowej stronie Tatr. Było sucho, bezwietrznie i prawie bezchmurnie. Niezbyt liczne płaty starego śniegu nie utrudniały poruszania się, a ułatwiały lokalizację kozic. Jedyną niedogodnością mogła być stosunkowo wysoka temperatura powietrza, co powodowało, że spora część kozic przebywała w miejscach zacienionych, pod ścianami. Być może właśnie z tego powodu wynik liczenia okazał się być niższy niż w poprzednich latach. czytaj więcej

V Dni Lawinowo-Skiturowe: nowe doświadczenia i mnóstwo słońca!

Sobota, 8 kwietnia 2017 r.   Autor: Monika Strojny

V Dni Lawinowo-Skiturowe: nowe doświadczenia i mnóstwo słońca!W weekend 1-2 kwietnia w Dolinie Pięciu Stawów odbyła się piąta edycja jedynego takiego wydarzenia w Tatrach: bezpłatnych szkoleń z turystyki zimowej, lawinowych, nawigacji, pierwszej pomocy i skiturowych. Poza podstawowym blokiem programu można było sprawdzić swoje umiejętności na wysokogórskim torze przeszkód, wycieczkach szkoleniowych z przewodnikami oraz przetestować sprzęt firm outdoorowych: od raków i czekanów po plecaki lawinowe, narty skiturowe, telemarkowe i splitboardy. czytaj więcej

Bądź opiekunem krokusów

Piątek, 31 marca 2017 r.   Autor: Zespół Komunikacji i Wydawnictw TPN

Bądź opiekunem krokusówPrzed nami sezon na krokusy. Z roku na rok te urocze fioletowe kwiatki ściągają coraz większe rzesze miłośników. To dobrze, ale ważne jest, by nie stracić przy tym głowy. Poniżej nasze wskazówki, jak w przyjemny i bezpieczny – dla obu stron – sposób podziwiać krokusowe dywany w Tatrzańskim Parku Narodowym. Od kilku lat obserwujemy duże nasilenie ruchu turystycznego w czasie kwitnienia krokusów. czytaj więcej

Wiosenne przebudzenie

Wiosenne przebudzenieW Tatrach rozpoczął się właśnie sezon godowy płazów. Żaby trawne dość licznie pojawiły się w Ośrodku Czynnej Ochrony Płazów i Gadów w Jaszczurówce we wtorek 21 marca. Co ciekawe – jeszcze dzień wcześniej nie dawały o sobie w ogóle znać. Zimowy sen zakończyły kilka dni wcześniej niż w ubiegłym roku. Przecinająca Jaszczurówkę i wylot Doliny Olczyskiej Droga Oswalda Balzera znajduje się na linii wiosennej migracji płazów i stwarza dla nich śmiertelne zagrożenie. czytaj więcej

TPN: Nie wędruj po zmroku. Zmiany w przepisach.

Poniedziałek, 27 lutego 2017 r.   Autor: Ewa Holek-Krzysztof TPN

TPN: Nie wędruj po zmroku. Zmiany w przepisach.W ostatnim czasie zauważyliśmy, że coraz więcej turystów pieszych wędruje po Tatrach nocą i coraz więcej skiturowców chodzi po zmroku po nartostradach i trasach narciarskich. Nie jest to obojętne dla tatrzańskiej przyrody. Pojawianie się nocą ludzi na trasach narciarskich i nartostradach jest również niebezpieczne z uwagi na pracujące ratraki, szczególnie kiedy panuje ograniczona widzialność. Stwarza to realne zagrożenie zderzenia narciarza z pracująca maszyną czy rozpiętą liną wyciągarki. Z tego powodu zdecydowaliśmy się wydłużyć okres ograniczenia poruszania się po Parku od zmierzchu do świtu. Zakaz będzie obowiązywał od 1 marca (wcześniej od 1 kwietnia) do 30 listopada. czytaj więcej

Flaga Światowych Dni Młodzieży na Giewoncie

Czwartek, 28 lipca 2016 r.   Autor: Paweł Murzyn

Flaga Światowych Dni Młodzieży na Giewoncie27 lipca polski polarnik i podróżnik Marek Kamiński w sposób symboliczny przywitał Ojca Świętego Franciszka ze szczytu polskich gór – z Giewontu, wnosząc na niego flagę Światowych Dni Młodzieży oraz kamienne tablice projektu muzycznego Decalogue. Jest to kolejny akcent, poprzez który Zakopane włącza się w przeżywanie spotkania Papieża z młodymi ludźmi z całego świata. Dla osób, które nie będą mogły wybrać się do Krakowa, od 29 lipca miasto przygotowuje wspólne oglądanie transmisji nabożeństw. czytaj więcej

Niedziela, 24 lipca 2016 r.   Autor: Maciej Bętkowski

Chodzimy po górach i zdobywamy Górską Odznakę Turystyczną PTTKW niedzielę 10 lipca br. 23 osoby wzięły udział w wycieczce do Doliny Kościeliskiej w ramach akcji „Chodzimy po górach i zdobywamy Górską Odznakę Turystyczną PTTK” organizowanej przez Oddział Tatrzański PTTK i Koło Przewodników Tatrzańskich PTTK im. Klimka Bachledy w Zakopanem. W wycieczce brali udział turyści z Francji z Paryża, Zakopanego, Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wyszkowa, Siedlec, Zgierza i Kościeliska. Cały czas mieliśmy piękną, słoneczną pogodę, więc przyjemnie się nam wędrowało, poznając uroki tej doliny, a także historię rozwoju górnictwa, hutnictwa i turystyki w tej części Tatr. czytaj więcej

„Chodzimy po górach i zdobywamy Górską Odznakę Turystyczną PTTK”

Poniedziałek, 4 lipca 2016 r.   Autor: Maciej Bętkowski

„Chodzimy po górach i zdobywamy Górską Odznakę Turystyczną PTTK”W niedzielę 19 czerwca rozpoczęliśmy już po raz czwarty cykl społecznych wycieczek po Tatrach „Chodzimy po górach i zdobywamy Górską Odznakę Turystyczną PTTK”, wycieczką do Doliny Strążyskiej. Wycieczkę rozpoczęliśmy tradycyjnie o godzinie 9-tej przy budce kasowej TPN. Wędrowaliśmy, zatrzymując się w najciekawszych miejscach doliny, aby podziwiać jej piękno i poznawać ciekawą historię. W wycieczce brali udział turyści z Zakopanego, Krakowa, Gdańska, Olkusza i Kościeliska. Najmłodszymi uczestniczkami wycieczki były: Emila Bieniecka lat 4,5 i Hania Florek lat 5,5 z Olkusza, które dzielnie i wesoło wędrowały po tatrzańskich szlakach razem ze swoimi rodzicami, przy czym Hania uczestniczyła już w naszych wycieczkach w zeszłym roku. czytaj więcej

Powered by WEBIMPRESS
Podhalański Serwis Informacyjny "Watra" czeka na informacje od Internautów. Mogą to być teksty, reportaże, czy foto-relacje.
Czekamy również na zaproszenia dotyczące zbliżających się wydarzeń społecznych, kulturalnych, politycznych.
Jeżeli tylko dysponować będziemy czasem wyślemy tam naszego reportera.

Kontakt: kontakt@watra.pl, tel. (+48) 606 151 137

Powielanie, kopiowanie oraz rozpowszechnianie w jakikolwiek sposób materiałów zawartych w Podhalańskim Serwisie Informacyjnym WATRA bez zgody właściciela jest zabronione.