PODHALAŃSKI SERWIS INFORMACYJNY Podhalański Serwis Informacyjny WATRA

Zakopane

Kultura

BAL u PANA BOGA koncert Joanny Słowińskiej i Jarosława Bestera

Środa, 25 sierpnia 2010 r.
Autor: Wojciech Szatkowski

BAL u PANA BOGA koncert Joanny Słowińskiej i Jarosława BesteraW dniu 27 sierpnia 2010 r. w klubie „Panoramika”, Hotel Grand Nosalowy Dwór, ul. Oswalda Balzera 21 d o godzinie 20.00 odbędzie się koncert „Bal u Pana Boga”. Wystąpią artyści: Joanna Słowińska i Jarosław Bester. Koncert jest organizowany w związku z 30 rocznicą powstania NSZZ „Solidarność”. Serdecznie zapraszamy!


BAL u PANA BOGA

Joanna Słowińska i Jarosław Bester

Bal u Pana Boga:

etos wolności w twórczości najwybitniejszych przedstawicieli gatunku:

Konieczny, Kaczmarski, Młynarski, Wysocki

Bal u Pana Boga:

nowocześnie pojmowany patriotyzm: od diagnozy Wyspiańskiego

postawionej w Wyzwoleniu, po współczesną poezję i piosenkę literacką

podejmującą temat wolności w kategoriach narodowych,

egzystencjalnych i kulturowych

 

Bal u Pana Boga:

wirtuozeria Bestera, nieokiełznanie Słowińskiej...

Joanna Słowińska

Jedna z najbardziej wszechstronnych polskich wokalistek, charyzmatyczna pieśniarka. Miłośnikom etno i world music – znana z repertuaru inspirowanego polską i słowiańską muzyką tradycyjną.
Z autorskimi recitalami występowała w większości krajów Europy i w USA (NY Broadway Symphony Space, Chicago Cultural Center). Koncertuje z zespołem złożonym z krakowskich instrumentalistów.

W latach 2004-2007 solistka Tryptyku Świętokrzyskiego. Od 2001 nieprzerwanie współpracuje
z Zygmuntem Koniecznym (Konieczny w teatrze Staniewskiego, Serce moje gram, Norwid – Bal, Noc listopadowa).

Laureatka wielu prestiżowych festiwali (m.in. Festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja [1999, 2004, 2005], Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu [2004], Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu [finalistka Superjedynek 2009 za studyjny, autorski album Możesz być]), laureatka Akademii Fonograficznej ZPAV (m.in. jako solistka Tryptyku Świętokrzyskiego). W plebiscycie Polskiego Radia Nowa Tradycja jej solowe płyty wyróżniono tytułem Folkowej Płyty Roku (Live in Alchemia [2005], Możesz być [2008].

 

  • (…) osobowość na miarę Cesarii Evory, Omary i Lila’i Downs – tej, co śpiewała we "Fridzie"
                                                                               [Wojciech Ossowski, Polskie Radio, Trójka]

 

  • Pierwsza dama polskiego folku - jedna z najbardziej fascynujących i wyrazistych wokalistek
    na polskiej scenie muzycznej                                           [Tomasz Janas, „Gazeta Wyborcza”]

 

  • Uwielbiam być zaskakiwany, kocham te momenty, gdy dreszcze przechodzą mi po plecach,
    a płyta, piosenka bądź jakakolwiek kompozycja, zaskoczą mnie do tego stopnia, że w sposób absolutny skupiają moją uwagę na dziele. Aby nie przeciągać, powiem wprost. Płyta, o której tych kilka słów, taka jest. Wymyka się kompletnie z ustalonych stylistycznych ram, przez co już intryguje. (...)                                                 [Piotr Iwicki, „JazzForum”, "infomuzyka.pl"]

 

 Artyści:

Jarosław Bester

Akordeonista, kompozytor, twórca Bester Quartet (dawniej The Cracow Klezmer Band). Łącząc w swej grze doświadczenia wyniesione z muzyki klasycznej z wieloma innymi stylami oraz stosując czytelne formy improwizacyjne, osiąga niezwykle energetyczną mieszankę o niespotykanych dotąd możliwościach barwowych i technicznych akordeonu.

Uznawany jest za jednego z najoryginalniejszych muzyków młodego pokolenia w Europie i na świecie. W swoim dorobku, poza płytami wydanymi w nowojorskim wydawnictwie Tzadik oraz udziałem w wielu innych produkcjach fonograficznych, ma na swoim koncie nagrania dla radia i telewizji w Niemczech, Szwecji, Finlandii, Polsce. Współpracował z wybitnymi muzykami z kręgu muzyki klasycznej, jak
i szeroko rozumianej muzyki awangardowej, m.in. z Johnem Zornem, Tomaszem Stańką, Donem Byronem, Grażyną Auguścik i wieloma innymi.

 

 

  • Mieszanka wybuchowa, kulturowy tygiel zaskakujący różnorodnymi pomysłami i rozbrajającą dynamiką gry (...); improwizacja, otwartość i nieprzewidywalność (przywołująca eksperymenty Kronos Quartet), a przy tym energia i zapamiętanie godne rockowych bandów.
                                                                                                    [Jacek Hawryluk, „Przekrój”]

 

  • Hipnotyzuje widzów, (...) wydaje się, iż nuty przenikają w krew, zmuszając serce pulsować coraz szybciej. Tą muzykę odczuwa się instynktownie. Zaskakujące przeplatania się dźwięków, od tajemnicy Wschodu po słowiańskie bezkresy. (...) Coś z obrazów Marca Chagalla – ulotne, folkowe, nasycone zagadkami, i jednocześnie proste i zrozumiałe dla każdego.
                                                                                                 [Irina Wratarewa, „day.kiev.ua”]

 

 

Słowińska i Bester – ich wspólna opowieść na balu

 

Bal u Pana Boga - koncert poruszający i urzekający, pełen barw i zachwycający muzykalnością tworzących go artystów, których działalność wymyka się z rozmaitych szufladek. (...) I oto tych dwoje spotyka się na scenie. Cóż mogą mieć ze sobą wspólnego? Poza tym jeszcze, że obydwoje od lat związani są z Krakowem? Okazuje się, że szalenie wiele. Co więcej, ich koncert pokazuje, że ogromna jest różnorodność tematów, które mogą stać się dla nich punktem wyjścia do pasjonującej wspólnej opowieści. (...). Kompozycje Zygmunta Koniecznego, do słów m.in. Agnieszki Osieckiej (Kołysanka Jaszy), Jana Jakuba Kolskiego (piosenka z filmu Jancio Wodnik), Stanisława Wyspiańskiego czy Jana Nowickiego. Dodajmy jeszcze do utworów autorstwa Koniecznego Taki pejzaż znany z repertuaru Ewy Demarczyk – jedyną piosenkę tej wielkiej wokalistki jaką śpiewa Słowińska. Fantastycznie w interpretacjach Słowińskiej i Bestera zabrzmiały też piosenki Jacka Kaczmarskiego. Artyści wybrali trzy utwory z różnych okresów jego twórczości – dowodząc jak wielki mają one w sobie potencjał i jak bardzo uniwersalnymi opowieściami pozostają. Poza Balem u Pana Boga, tytułowym utworem wieczoru, z twórczości Kaczmarskiego zabrzmiały jeszcze pamiętna Kasandra oraz Między nami – jedna z najbardziej poruszających egzystencjalnych pieśni tego autora. W oszczędnej, a sugestywnej interpretacji duetu zabrzmiały świetnie. Do tego usłyszeliśmy kilka własnych utworów – autorstwa Słowińskich: Joanny i Jana. Zdumiewająco spójna – choć naturalnie różnorodna – całość. Spoiwem całości jest oczywiście interpretacja. Słowińska zaprezentowała wspaniałą formę wokalną: od drobnych niemal szeptanych miniatur po wyśpiewane pełnym, mocnym głosem utwory. Za instrumentalną część odpowiadał przede wszystkim Bester – i robił to wyśmienicie.(...) Operował kolorem, brzmieniem, subtelnie kontrapunktując głos wokalistki, potrafiąc jednak i tu zmieścić piękne partie solowe.                                [Tomasz Janas, „Gazeta Wyborcza”]

 

 

Koncert Bal u Pana Boga zorganizowało Stowarzyszenie ROZSTAJE

we współpracy z Małopolskim Instytutem Kultury ze wsparciem finansowym Województwa Małopolskiego w ramach projektu: Warto Pamiętać oraz ze wsparciem finansowym Narodowego Centrum Kultury w ramach programu: 30. rocznica powstania NSZZ „Solidarność”.

Zobacz w naszym sklepie:

Zobacz także:


Powered by WEBIMPRESS
Podhalański Serwis Informacyjny "Watra" czeka na informacje od Internautów. Mogą to być teksty, reportaże, czy foto-relacje.
Czekamy również na zaproszenia dotyczące zbliżających się wydarzeń społecznych, kulturalnych, politycznych.
Jeżeli tylko dysponować będziemy czasem wyślemy tam naszego reportera.

Kontakt: kontakt@watra.pl, tel. (+48) 606 151 137

Powielanie, kopiowanie oraz rozpowszechnianie w jakikolwiek sposób materiałów zawartych w Podhalańskim Serwisie Informacyjnym WATRA bez zgody właściciela jest zabronione.